Linkbuilding: Linkbuilding er en faktor i forhold til søgemaskineoptimering af en hjemmeside. Nu udtaler Matt Cutts, som arbejder for Søge Kvalitetgruppen i Google, at Google ligger mest vægt på den rigtige søgeordsoptimerede hjemmeside. Søgeord og tekst er det vigtigste. Dernæst er det rigtig godt at få links fra godt placerede hjemmesider på Google, som har en høj pageranking, gerne hjemmesider, der beskæftigere sig med samme emne, som ens egen.

Søgeord: også kaldet nøgleord, på engelsk keyword, er omdrejningspunktet for en virkningsfuld søgemaskineoptimeringen.Søgeord er de vigtigste beskrivende ord for hver side i hjemmesiden.

For at opbygge en effektiv søgemaskineoptimering anvendes søgeordene i domænenavnet, i titlen på de forskellige sider, i overskrifter og underoverskrifter, i de rigtig kode-tags, i teksten, i links(interne og eksterne), i metaname beskrivelsen og meta tags. Og de skal placeres rigtigt. Der skal laves en grundig analyse af hjemmesiden så søgeordene implementeres rigtig på hjemmeside.

Teksten: Det vigtigste er at skrive en søgemaskinevenlig tekst, der holder sig til budskabet. Der skal skrives til brugeren samtidig med at Googlebot forstår, hvad siden handler om. Det er svært at blive fundet på ord, der ikke indgår i teksterne. Den gode SEO tekst tager udgangspunkt i en nøgleordsanalyse, hvor vi bestemmer, hvilke ord siden skal findes på. Jeg arbejder med teksten, for at optimere til Google. Det er vigtig hvis teksten kan opdeles i afsnit med sigende overskrifter og underoverskrifter også kaldet ’chunking’. Det betyder, at man opdeler teksten i mindre sammenhængende afsnit og ’labelling’, at man giver hvert afsnit et sigende navn, det svarer til at opdeling med tagget som Googlebot ser på. h1 tag, som er overskriften, der kun må findes en gang pr side. Dernæst h2 tag som er overskrifter til afsnit, h3 tag som er en underoverskrift i afsnittet. Ved den opdeling slå man ’to fluer med et smæk’, da det også er den anbefalede måde både at skrive til nettet og til Googlebot. Den velskrevne og velstrukturerede tekst lægger søgemaskinerne i stigende grad vægt på frem for metatags. Ja teksten skal gerne indeholde 5-7 % , af dit nøgleord, men heller ikke mere. Det bliver en kedelig tekst at læse for brugeren, hvis hvert andet ord var f.eks. æble og af Google ville det blive tolket som et forsøg på spam. Nøgleordet fra overskriften og de andre nøgleord, som du har i din titel og i dine labellings, skal også gentages i teksten.